Hoe duurzaam is een elektrische fiets?

Voor het eerst zijn vorig jaar in Nederland meer nieuwe elektrische fietsen verkocht dan 'gewone' fietsen, bleek eerder dit jaar uit een onderzoek van RAI Vereniging en BOVAG. De e-bike is populairder dan ooit en wordt tegenwoordig dan ook door velen als milieuvriendelijk alternatief voor de auto gebruikt. Maar hoe duurzaam is een elektrische fiets nou eigenlijk?

De e-bike is niet voor niets populair, want de tweewieler barst van de voordelen, vertelt Daniël Daudey, productontwerper bij Stella. "Voor kleine afstanden is een e-bike perfect; er zitten veel voordelen aan. Doordat je in beweging bent gaat je hartslag omhoog, en dat is gezond. Je ziet meer van je omgeving je bent je meer bewust van wat er om je heen gebeurt. Daarnaast is het ook een stuk vriendelijker voor je portemonnee. 

Wat maakt een e-bike nou duurzaam?

De elektrische fiets is lang niet één van de meest duurzame producten, want onderdelen komen overal ter wereld vandaan. De fietsaccu is bijvoorbeeld het meest milieubelastende onderdeel van de e-bike. Maar de e-bike is wél duurzamer dan de auto, geeft Daudey aan. "Zo gauw de elektrische fiets de auto vervangt, scheelt dat een hoop C02-uitstoot. En er zijn veel minder materialen nodig om één persoon te vervoeren. Bijvoorbeeld de accu: die van een Tesla Model S is 53KwH. De accu's bij Stella zijn 0,5KwH. Je kunt dus meer dan honderd fietsaccu’s maken in plaats van één auto-accu. Dit is ook door te rekenen in het jaarverbruik aan energie. Dat ligt in een jaar ook veel lager. Als iemand dus overstapt van een auto naar een fiets scheelt dat veel uitstoot en materialen. Verder kun je een fiets ook gebruiken zonder accu, op spierkracht. Dat is écht duurzaam!" 

Wat Daudey ook als positief bestempelt is dat Stella tegenwoordig in samenwerking met NOWOS - een bedrijf dat de Europese markt van elektrische mobiliteit bedient - batterijen recyclet. "Van de accu’s die we inleveren kunnen de grondstoffen gesorteerd worden om weer gebruikt te worden bij de productie van nieuwe accu’s. Daarnaast nemen we ook tweedehands inruilfietsen van nieuwe klanten aan. Die fietsen kunnen op deze manier een tweede leven krijgen, of we hergebruiken bepaalde fietsonderdelen."

Duurzame keuzes bij ontwikkeling fiets

Ondanks dat fietsonderdelen overal vandaan komen, probeert Stella wel duurzame keuzes te maken. Daudey: "De producten bij Stella zijn op kwaliteitsniveau steeds verbeterd. Als het gaat om de productmix hebben we grote stappen gemaakt. Een aantal jaar geleden zijn we overgestapt op schijfremmen. Waar we eerst slijtagegevoelige velgremmen gebruikten, maken we nu voor 95 procent van onze e-bikes gebruik van schijfremmen. Die hebben minder onderhoud nodig als ze goed afgesteld zijn en en zorgen niet voor slijtage op de velg, iets wat velgremmen wel doen." Ook stuit je in de e-bikemarkt steeds vaker op fietsen met riemaandrijving, zegt Daudey. "Een riem hoef je niet te smeren en gaat veel langer mee dan een ketting. Onze prijswinnende Stella Morena bijvoorbeeld heeft zo'n riemaandrijving, ideaal." Een ander gebied waarin Stella grote stappen maakt is de e-kit. "We zien ook dat de duurdere Bosch- en Shimano-fietsen met middenmotor minder snel onderhoud nodig hebben aan de motor. Uiteindelijk komt het ook op de klant aan; of die meer wil besteden aan een e-bike in het hogere segment."

Tips voor duurzaam gebruik elektrische fiets

Volgens Daudey bepaalt niet alleen de leverancier de levensduur van de e-bike, maar ook de klant. "Beetje een open deur, maar let op de juiste bandenspanning", tipt hij. "Te lage bandenspanning zorgt ervoor dat de band veel sneller slijt. Zorg ook voor je accu, dat die nooit voor meer dan een dag volledig ontladen is. Het is beter om je accu regelmatig op te laden, ook als je hem een tijdje niet gebruikt. Het is één van de meest milieubelastende, maar óók belangrijkste onderdelen van je e-bike, dus wees er zuinig op!"

Meer weten over hoe je jouw fietsaccu het beste kunt onderhouden? Klik dan hier.