Kijkje achter de schermen: de ontwikkeling van de Vicenza Pro MDS FI

Stella Fietsen zorgt voor uitbreiding in de Vicenza-familie met de lancering van het gloednieuwe Pro-model: een sportieve e-bike vol technisch vernuft en strakke lijnen. Het innovatieve ontwerp - volledig in eigen huis bedacht en ontwikkeld - opent nieuwe wegen voor de consument. Ons eigen Stella-team research & development (R&D) legt uit waarom en neemt je mee achter de schermen.  

Dé nieuwe Vicenza ontwikkelen. Eén van de taken van R&D, een afdeling binnen e-bikespecialist Stella die operationeel is op het hoofdkantoor in Nunspeet. En dat is slechts een onderdeel van het proces dat plaatsvindt met betrekking tot het onderzoeken en ontwikkelen van nieuwe producten. “Maar wel een belangrijk én leuk onderdeel”, vertelt productontwerper Daniël Daudey. “Bij de ontwikkeling van een nieuwe e-bike doen we eerst onderzoek, waarin we aandacht besteden aan onze doelgroep en designtrends in de markt. Ook kijken we naar technische specificaties, zoals de plek van de accu. Daarna gaan we over naar de ontwikkelingsfase en testen we verschillende prototypes.”

Uitbreiding binnen de Vicenza-familie

Een ruwe schets van wat achter de schermen gebeurt bij de ontwikkeling van een nieuwe e-bike. Dit jaar kwam onder meer de Vicenza Pro uit de creatieve koker, één van de paradepaardjes van het R&D-team. “We zagen een enorme kans in onze line-up met de Pro”, zegt productmanager Paul ten Donkelaar. “Een betaalbare fiets met een mooi uiterlijk en een geïntegreerde accu. Soortgelijke e-bikes hadden we al in ons assortiment, maar niet binnen de Vicenza-familie, met als opvallend stijlkenmerk de dubbele buis in het frame. De nieuwe Pro heeft hetzelfde Vicenza-uiterlijk, maar dan voorzien van een zeer krachtige middenmotor, onderhoudsvriendelijke riemaandrijving én geïntegreerde accu die via de zijkant uitneembaar is.”

Die accu aan de zijkant is vernieuwend, maar daar ging best een ingewikkeld proces aan vooraf, geeft Daudey aan. "De grootste uitdaging van het designproces is dat de verhoudingen van de e-bike veranderen als je zo'n grote accu in het frame verwerkt. Dan wordt de onderbuis veel dikker dan de bovenbuis. Ik heb daarom de onderbuis met accu zo dun mogelijk gemaakt en de bovenste buis juist wat dikker, zodat de onderbuis daardoor optisch weer smaller oogt. Een bijkomend voordeel is dat het frame daardoor stabieler fietst." 

Lees verder onder de afbeeldingen

Ontwikkelproces van de Vicenza

De Vicenza Pro wordt goed ontvangen door het grote publiek, maar daar gaat een flink proces aan vooraf. Ten Donkelaar: “Wij kijken naar wat de markt wil en hoe dit past in ons portfolio. Je kijkt eerst naar de eisen die je aan de fiets wilt stellen: voor welke doelgroep is de Pro, wat is het wensenpakket. Dat wordt de blauwdruk op wat wij gaan ontwerpen.” “Daarna gaan we tekenen en schetsen, vervolgens uitdetailleren”, legt Daudey uit. “Eerst meer in grove lijnen, daarna meer precisiewerk in 3D. Op een gegeven moment gaan we de fiets valideren en komt het eerste sampleframe. Als alles werkt kan het frame geproduceerd worden.”  

Belangrijk onderdeel van het ontwikkelproces is het bedenken van de kleur. In het geval van de Vicenza Pro is dat ‘Peacock Blue’. “Ook hier doen we onderzoek naar. Tijdens de ontwikkeling van de Pro was deze kleur echt de trend. Best een felle kleur, maar de fiets moest elegant zijn en lekker opvallen. Dus missie geslaagd, wat ons betreft!”

Elegante e-bike

Het team is erg trots op het feit dat het ontwerp - zoals dat in het begin getekend is - behouden is gebleven. “We wilden een elegante e-bike met een slank frame”, legt lead engineer Daniël van den Hoorn uit, “en gelukkig is dat nog steeds het geval, ook na productie. Er kijken veel mensen mee, soms wordt een ontwerp uiteindelijk toch anders. De Pro is altijd heel clean gebleven, zonder lasnaden en met weggewerkte kabels. En met een subtiele aan-uitknop die je zelfs met handschoenen aan kunt bedienen.” Daudey: “En het frame, de voorvork en de verlichting zijn ook in eigen huis ontworpen, dus de Pro is helemaal voorzien van de Stella-looks. Ik vind dit de mooiste e-bike die ik gemaakt heb.”

Gebruiksgemak voor de klant

Hoe blij het team ook is met de looks en functionaliteiten, de klant is de ultieme graadmeter. Gehoor geven aan hun wensen - de geïntegreerde accu is helemaal on trend. En vooral streven naar een veilige fietsrit voor de consument, want daar draait het om. “Wij willen dat de klant blij is en zorgeloos fietst”, meent Van den Hoorn. “Dat alles goed werkt, een stukje gebruiksgemak. Wat heeft de klant nodig en hoe vertaal je dat naar een kwaliteitsproduct voor een goede prijs. Met de Pro denken we een stap in de juiste richting te hebben gezet, maar uiteindelijk zijn de klantenreviews bepalend. Tot nu zijn de reacties gelukkig lovend.”  

Hobbels in het ontwikkelproces

Ondanks een vloeiend resultaat, aldus het R&D-team, waren er best wat hobbels tijdens het ontwikkelproces. “Qua supply chain dan vooral”, zegt Daudey. “Ieder bedrijf kampt met leveringsproblemen, veel onderdelen zijn mede door de coronacrisis niet op voorraad. Laten we het zo zeggen: ons geduld is behoorlijk op de proef gesteld, al kwam uiteindelijk alles goed.”

Een andere hobbel is het wegwerken van de lasnaden, één van de meest unieke stijlkenmerken van de Vicenza Pro. “Lasnaden wegwerken is een extreem lastig proces, maar het is gelukt. Zichtbare lasnaden vonden we niet passen bij het elegante voorkomen van de e-bike, vandaar deze keuze. De fiets oogt nu strakker dan strak.”

‘Coole verschijning’

Het team hoeft de Pro niet fysiek te verkopen, maar doet wel een duit in het zakje. “Waarom we klanten de Pro zouden aanbevelen? Vanwege het rijgedrag: de e-bike is onwijs stil en zweeft over de weg. Er kan een joekel van een accu in, dus je komt niet snel stil te staan. Je hebt gebruiksgemak zonder dat je inlevert op de vormgeving. Denk aan de accu aan de zijkant van het frame, zonder dat er een kap op zit. We hebben echt ons best gedaan om dit frame zou slank en elegant mogelijk te houden.” Ten Donkelaar: “En je ziet er ook best cool uit toch, op zo’n blauwe fiets?”  

Of het team de Pro zelf zou kopen? Daudey en Van den Hoorn roepen volmondig ‘ja!’, Ten Donkelaar glimlacht verontschuldigend. “Ik heb écht geen ruimte meer in mijn schuur, maar hey, ik heb er wél twee aan mijn schoonouders verkocht!”