Blijf in beweging, ga fietsen!

Door Priscilla, 19 maart 2020

Thuiswerken, sociale contacten vermijden en sportverenigingen die dichtgaan; het zijn noodzakelijke maatregelen om verdere verspreiding van het COVID-19 virus tegen te gaan. Toch waarschuwt neuropsycholoog Erik Scherder wel voor het gevaar dat we te weinig lichaamsbeweging krijgen en het juist goed is voor het immuunsysteem om actief te blijven. De fiets lijkt een uitstekend hulpmiddel om toch aan lichaamsbeweging te komen. Wij geven jou tips hoe je veilig in beweging kunt blijven!

Een fietstocht naar je thuiswerkdag

Werk je nu thuis maar was jij gewend om in je middagpauze een rondje te lopen of fietsen met collega’s? Blijf dit doen! Op dit moment haalt 70 procent van de Nederlanders de bewegingsnorm niet, aldus Scherder. Het is uiteraard van belang dat je de regels van het RIVM aanhoudt en met gezondheidsklachten binnenblijft. Thuis kun je gelukkig thuis ook veel oefeningen doen om fit te blijven, op internet zijn hier verschillende trainingsschema’s voor te vinden. Als je geen klachten hebt en wel naar buiten mag, is er niets fijner dan voor en na je werkdag een rondje te wandelen of fietsen. Zo blijf je lekker in beweging en bouw je tegelijkertijd weerstand op.

Vermijd het openbaar vervoer en pak de fiets

Werk jij wel op een andere locatie dan thuis? Blijf ook dan aan je beweging en een gezondere manier van transport denken. Misschien ben je wel gewend om met het openbaar vervoer te reizen, maar Femke Halsema, burgemeester van Amsterdam raadde al aan om juist nu een andere oplossing te zoeken: “Als er wat minder trams gaan rijden en de tram die voorbij komt er vol uit ziet: sla ’m over en wacht op de volgende. Hamster niet, zodat iedereen avondeten kan kopen. En voor wie dat kan: pak de fiets, dat is de gezondste en beste optie.” Is de afstand van je huis naar het werk net te ver weg? Een e-bike van Stella biedt jou dan misschien wel de perfecte oplossing om snel én gezond op je werk aan te komen.

Geniet van de lente

Gelukkig mag je, mits je geen gezondheidsklachten hebt, wel lekker naar buiten. Ook daar dien je sociale contacten te vermijden. Een wandeling langs de kust, joggen langs de weilanden of een fietstocht door het bos zijn perfecte oplossingen om wel lichamelijk actief te blijven en het immuunsysteem te ontwikkelen, zonder dat je in de buurt van anderen komt. Zo geniet je van de lente en blijf je in de tussentijd lekker fit.

Stimuleer je mentale gezondheid

Krijg jij een suf gevoel door het binnen zitten of heb je last van negatieve emoties? Krijg jij niets meer mee van wat je op je laptop of televisie zit, omdat je alleen nog maar naar een scherm kijkt? Ook dan is het slim om je accu op te laden en lekker een stukje te fietsen door de natuur of een rustgevende wandeling te maken. Volgens neuropsycholoog Scherder zorgt de beweging er uiteindelijk voor dat jij je beter gaat voelen.

Zolang je dus nog buiten mag komen, afstand houdt en geen gezondheidsklachten hebt, kun je fit blijven door naar buiten te gaan en te bewegen. Dit kan dus al heel simpel met een fijne wandeling om je mentale gezondheid en weerstand te stimuleren, of daar het openbaar vervoer te vervangen door een fietstocht op de e-bike naar je werk!

Tip: Maak een wandeling naar een E-bike Testcenter bij jou in de buurt, zodat jij vanaf volgende week op de e-bike naar het werk kunt of een nog langere fietstocht door de natuur maakt!

Is een Testcenter net te ver weg? Download dan onze gratis brochure!